לאחר בחירת הרכב ומקור המימון, יש צורך לבחור את מסלול המימון והתקופה. וכאן נכנסים מושגים רבים. תקופת המימון 24 עד 60 חודשים וגם 100 תשלומים קיימים בשוק, אך מה נכון? הלוואת בלון (בולט) בסוף תקופה, מה עדיף? באיזה ריבית? צמודה למדד או פריים, ריבית קבועה או משתנה? והאם ליסינג זה סוג של הלוואה? ואפילו לא הזכרנו את לוח שפיצר… אז בוא נעשה קצת סדר.
מסלולי מימון
ליסינג מימוני או הלוואה ?
ליסינג מימוני הוא סוג של הלוואה, אך בשונה מהלוואה, בכל חודש מקבל הלקוח חשבונית שכירות הכוללת מע"מ הנחשבת כהוצאה מוכרת לפי תקנות מס הכנסה. בהלוואה רגילה אין מע"מ ואין חשבונית, לוח הסילוקין מפרט את ההחזרים החודשים והלקוח יזדכה על הוצאות פחת לפי 15% שנתי.
הלוואת בלון
בעולם בו כלי הרכב אינם מהווים נכס, אלה הוצאה המשמשת לתפעול העסק, החלפת הרכב לאחר תקופה של 3 שנים נחשבת כאידאלית ביותר. ולכן הלוואת בלון היא הפתרון הטוב ביותר לתקופת מימון של עד 36 חודשים. על פי רוב מסתיימת תקופת האחריות של הרכב וההוצאות מתחילות לעלות ולכן זה הזמן לשדרג את הרכב לרכב חדש.
הלוואה רגילה
הלוואה בה נקבעת התקופה מראש לכל סכום ההלוואה עם החזר חודשי המחושבת בו הקרן והריבית. לוח שפיצר מראה את יתרת התשלומים בכל חודש בחלוקה של ריבית וקרן (לוח סילוקין) בהלוואה צמוד מדד יתווסף או יופחת בכל חודש הפרשי המדד. בהלוואה בריבית קבועה, לא ישתנה התשלום החודשי לאורך כל התקופה. בהלוואה צמוד פריים, ההחזר החודשי ישתנה בהתאם לריבית הפריים המשתנה מעת לעת על ידי בנק ישראל.
הלוואת גרייס
הלוואה זאת הינה לפרק זמן קצר יחסית, בו הלקוח משלם רק את הריבית בכל חודש ובסוף תקופה את כל הקרן. הלוואה זאת אינה נפוצה בתחום מימון הרכב.
* מידע זה הינו תמציתי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מס. רצוי להתייעץ עם רו"ח או יועץ מס ולקבל המלצה מותאמת לעסק שלכם.
אי עמידה בפרעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריביות ונקיטת הליכי הוצאה לפועל.